מה זה קידום אתרים ו-SEO

קידום אתרים ו-SEO – כל מה שאתם צריכים לדעת

אחת ולתמיד, החלטנו ליצור מדריך שלם עבור כל החבר'ה שרק רוצים לדעת מה מוכרים להם כשאומרים קידום אתרים, וגם עבור אלה שמעוניינים לבדוק איך עושים SEO בעצמם. בפוסט זה נסביר לכם על ההבדלים בין קידום אורגני בגוגל לקידום ממומן, על שיטות נפוצות של מקדמי אתרים, ובאופן כללי – איך נוצר כל הקסם הזה שמדרג אתר א' מעל אתר ב' אחר בתוצאות החיפוש של גוגל.

אז מה זה קידום אתרים?

קידום אתרים אורגני בגוגל - רקע כללי

בהגדרה המקוצרת, קידום אתרים = מגוון הפעולות המבוצעות בתוך ומחוץ לאתר אינטרנט, אשר עוזרים לו להתקדם בצורה אורגנית (טבעית) במנוע החיפוש המוביל בעולם (גוגל).

אז אם החלטתם להכנס לתוך עולם השיווק הדיגיטלי, למה באמת כדאי לכם להתרכז במנוע החיפוש של גוגל?

הנה קצת רקע על גוגל, ועל העולם המיוחד והמרתק שנקרא קידום אתרים אורגני.

למה גוגל הוא מנוע החיפוש המוביל בעולם?

בתחילת שנות ה–90, מנוע חיפוש באינטרנט בשם אלטה ויסטה (AltaVista) נחשב אז למוביל והפופולרי ביותר בעולם. בהמשך, מנוע החיפוש הזה נרכש על ידי חברת יאהו (Yahoo) והפך להיות המנוע מס' 1. הוא זכה להנות מכיסא המלך עד לעלייתו של מנוע החיפוש של גוגל.

הסיבה לכך שגוגל הפך להיות מנוע החיפוש המוביל, היא בעקבות שיטת ניתוח הנתונים והאלגוריתם המתקדם שלהם, אשר את התוצאות המתאימות ביותר לכל ביטוי שמחפשים.

Google vs yahoo

כל מנוע חיפוש עובד בצורה אחרת. אך המטרה של כל מנועי החיפוש היא זהה: לספק לגולש את הערך הטוב והמדויק ביותר של מילות החיפוש והשאילתות אותן הוא שולח. זאת, תוך כדי שמירה על מהירות תגובה מהירה של שרת החיפוש. כלומר, לקבל את התוצאה הטובה ביותר – בזמן המהיר ביותר.

אבל אז עולה עוד שאלה: כיצד נמדדת איכות התוצאה שמתקבלת?

בכדי לבחון את איכות התוצאה המתקבלת אליה מפנה שרת החיפוש, נמדדים מספר פרמטרים, וככל שהאתר מקבל ציון יותר גבוה על כל פרמטר – כך הוא יהיה מועדף על פני אתרים אחרים ויופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש (התוצאה הראשונה בעמוד הראשון היא הגבוהה ביותר).

שיטת העבודה של yahoo

בעבר, מנוע החיפוש של יהאו נהג לדרג אתרים על פי מספר ההופעות של ביטוי המפתח באתר. כלומר, אם בוצע חיפוש של הביטוי "אינסטלטור", ככל שהמילה "אינסטלטור" הופיעה יותר פעמים בטקסט האתר, כך הוא הצליח להיות מדורג יותר גבוה ביאהו. יחד עם זאת, מנוע החיפוש בחן מילים סמנטיות, כלומר – שילוב של המילה בתוך הטקסט עם מילים קשורות ומילים נרדפות לביטוי המקורי. לדוגמה: הוספת הסמנטיקה של אינסטלטור היא שרברב.

שיטת העבודה של google

קידום אתרים בגוגל

גוגל מבינים עם הזמן כי קיימת אפשרות לבצע מניפולציה על מנועי החיפוש הקיימים. למעשה, כל אחד יכול "לעבוד על יאהו" ולהספים את האתר עם ביטוי שחוזר על עצמו, וכך להיות מדורג גבוה בתוצאות. (גם אם התוכן שלו הוא ברמה מאוד ירודה).

וכך, התחילו גוגל לחשוב על פרמטרים חדשים אשר יבחנו את האתר ואת התוכן המוצג.

לדוגמה: לינקים מאתרים אחרים אשר מקשרים לאותו האתר (Backlinks), אשר מהווים כיום כמו "המלצות" מאתרים אחרים. ככל שאותו הדומיין מקבל יותר "המלצות" (קישורים), כך הוא מדורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

עם זאת, הפרמטרים הללו עברו עדכונים עם הזמן, והאלגוריתם של גוגל ישתכלל, זאת כדי למנוע מניפולציות אותן ביצעו בעלי אתרים (או המקדמים שלהם) במטרה להופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות.

בזכות הוספת פרמטרים מיוחדים שנבחנו (נכון להיום כבר יש יותר מ-200 סוגים שונים של פרמטרים ל-"איכות האתר") והשפיעו על תוצאות הדירוג, הצליחו גוגל לזכות בכתר ולהפוך למנוע החיפוש המוביל בעולם, כל זאת בזכות הצגת התוצאות האמינות והמדויקות ביותר לכל שאילתא של חיפוש.

לא רק מנוע החיפוש המתקדם

בזכות התקדמות מנוע החיפוש של גוגל עם אמצעים טכנולוגיים ואלגוריתם מדויק יותר, גם תחום קידום האתרים קופץ לשלב הבא, והופך למקצוע לכל דבר ועניין.

מקורסים במכללות ברחבי העולם, התמחויות במסגרת תארים טכנולוגיים ועד לקורסים דיגיטליים, כך פורץ שוק לימודי ה-SEO, אשר מתרכז בלימודי התורה המלאה של קידום אתרים. מאופטימיזציה מלאה לכל אלמנט באתר, מיתוג עסקי, והטמעת תוכן שעונה על בקשות המשתמש במקביל לבחינת מנוע החיפוש.

הדף הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל מכיל 10 אתרים בלבד (ולפעמים גם פחות). מתוך מאות אלפי אתרים שעוסקים באותו הנושא בדיוק, התחרות גדלה ומסתבכת, ולכן כל שינוי קטן יכול להיות שובר השוויון.

האם קידום אתרים נועד רק כדי לקדם את החשיפה לאתר?

על אף המשמעות הישירה של קידום אתרים, אשר מטרתה היא באמת לדרג את האתר גבוה יותר בתוצאות החיפוש, כיום נושא קידום אתרים מקבל משמעות רחבה יותר – מבחינת חווית המשתמש, ניווט באתר, מהירות האתר ועוד פרמטרים שונים המהווים תפקיד לא פחות חשוב במשחק.

איך מגדילים את כמות הכניסות לאתר?

תמיד כדאי להתרכז גם בתוכן שמקיף את נושא האתר מסביב, על אף שהוא לא מדויק מטרה. תוכן מקיף עוזר לגוגל להבין את משמעות האתר, ומהווה חלק אינטגרלי מהעולם הגדול של קידום אתרים, שבסופו של יום, כמובן – גם מגדיל את כניסת המשתמשים.

מה זה SEO?

ראשי התיבות של SEO הם – Search Engine Optimization (בעברית – אופטימיזציה למנוע החיפוש). זו למעשה ההגדרה המדויקת יותר למשמעות של קידום אתרים – ביצוע התאמה ואופטימיזציה כוללת לאתר, כדי להפוך אותו מובחר יותר לתוצאות של מנוע החיפוש.

מה ההבדל בין White Hat SEO ל- Black Hat SEO?

כמו שזה נשמע, בלאק האט הוא קידום אתרים שחור. מדובר ב-SEO שנעשה על ידי פעולות הנחשבות לאסורות לפי הנחיות גוגל, ובדרך כלל מלוות בענישה והשלכות על האתר. "כובע לבן" (ווייט האט), הוא הקידום הלגיטימי והמומלץ לפי הנחיות מפתחי מנוע החיפוש.

מה ההבדל בין קידום אתרים אורגני לקידום ממומן?

קידום אתרים אורגני מתרכז בצורת שיווק טבעית, על ידי הטמעת תוכן איכותי, אופטימיזציה פנימית וחיצונית לאתר ובניית פרופיל קישורים חיצוניים. קידום ממומן, בניגוד לכך, מבוסס על קמפיינים בתשלום (PPC), אשר מדרגים את מיקום האתר באופן אוטומטי במקומות הראשונים של תוצאות החיפוש.

מי יכול לבצע קידום אתרים?

על ידי רכישת ידע וניסיון (באמצעות קורס או שיעורים אונליין), כל אחד יכול לבצע קידום אתרים. כיום, הרשת עמוסה במגוון רחב של סרטוני הדרכה המלמדים כיצד להכנס לעניינים ולהתחיל לבצע פעולות שיכולות לקדם אתרי אינטרנט. באתר WebGo למשל, תוכלו למצוא כלים אמיתיים, מאגר הסברים וסרטוני וידאו למקדמי אתרים מתחילים וגם מנוסים.

קידום אתרים אורגני לעומת קידום אתרים ממומן

קיימים שני סוגים של קידום אתרים בגוגל: הראשון הוא הקידום האורגני, שבו עסקנו עד עכשיו, והשני, שנקרא "קידום ממומן", או מה שכולם נוהגים לכנות בתור "פרסום בגוגל".

על קידום ממומן וקמפיינים PPC

רקע על קידום אתרים ממומן
קידום אתרים ממומן PPC

קידום ממומן במהותו מתרכז גם הוא בתוצאות חיפוש שמוצגות לגולש באותה השאילתא של החיפוש, אך ההבדל העיקרי בינו לבין קידום אורגני, הוא שעל כל לחיצה אותה ביצע הגולש בכדי להיכנס לאתר, בעל האתר משלם סכום כסף לגוגל.

גוגל מאפשרת לכל אחד לפרסם במנוע החיפוש שלה את האתר בתוצאות הראשונות באמצעות קמפיין PPC (Pay Per Click) ולהופיע בתוצאות הראשונות. במקרה הזה, גוגל מייחסים פחות חשיבות לאיכות התוכן, האופטימיזציה הכללית של האתר, הקישרים היוצאים לאתר ושאר הפרמטרים של הקידום האורגני.

בקמפיין ממומן, ככל שהתקציב לכל קליק גדול יותר, כך הוא יופיע במקום יותר גבוה בתוצאות, ויקבל חשיפה גבוהה יותר לשאילתות החיפוש באותו הנושא.

איך מבדילים בין תוצאת חיפוש אורגנית למודעה ממומנת?

בתוצאת חיפוש של קידום ממומן, ליד כל אתר יופיע סימון המעיד שמדובר במודעה, בשונה מהקידום האורגני שבו אותו סימון מודעה לא מופיע.

מצורפת תמונה שמראה בדיוק מהו סימון "מודעה" וכיצד אותן תוצאות ממונות מופיעות ולמון התוצאות האורגניות.

קידום אתרים ממומן PPC
דוגמה לקידום אתרים ממומן

קידום אתרים ממומן מבטיח את הדירוגים הראשונים בתוצאות החיפוש, אך החיסרון בקידום מהסוג הזה הוא הוצאה כלכלית גבוהה, במיוחד בתחומים תחרותיים שבהם כל ליד פוטנציאלי יכול להיות שווה הרבה מאוד כסף.

ברגע שתקציב הפרסום והקמפיינים מסתיים, האתר כבר לא מופיע בתוצאות, בשונה משיטת קידום אורגני – בה אין צורך להפעיל קמפיין או להוציא תקציבי עתק גבוהים במיוחד, כאשר האתר תמיד נשאר במקומות הגבוהים ביותר (כל עוד הוא מתוחזק בצורה הנכונה).

מכאן, שהקידום האורגני הפך עם הזמן לפופולרי יותר בעולם השיווק הדיגיטלי, וכן האפשרות המועדפת והכלכלית יותר בקרב בעלי העסקים. עם תשלום מינימלי לשירות קידום אתרים, בעלי אתרים זוכים להנות מיחס המרה גבוה וכניסות ממוקדות לאתר מבלי לשלם על כל לחיצה.

ובחזרה לנושא הקידום האורגני, הנה כמה דברים שכדאי לדעת כשבוחרים ללכת בדרך זו:

מה זה קידום אתר On-Site / Off-Site

עולם הקידום אתרים מתחלק לעוד שני אספקטים – קידום המבוצע בתוך האתר עצמו, ופעולות קידום המבוצעות מחוץ לאתר.

קידום אתרים On Site

קידום און-סייט: כל ההגדרות המיושמות בתוך האתר, שגוגל צריך לסרוק כדי לדרג את האיכות הפנימית שלו (אופטימיזציה פנימית לאתר).

אילו פעולות ניתן לעשות כדי לקדם את האתר On-Site?

  • התאמת האתר לגלישה בנייד במקביל לדסקטופ (Mobile Optimization)
  • שיפור מהירות האתר
  • שמירה על איכות הקוד (Refactoring לפונקציות, גרסאות PHP מעודכנות וכו')
  • בניית מבנה קישורים פנימיים
  • יצירת היררכיה נכונה באתר (קטגוריות, תגיות ושימוש נכון בעמודים ופוסטים)
  • שמירה על נוחות הניווט באתר ושיפור חווית המשתמש (UI / UX).

קידום אתרים Off Site

קידום אוף-סייט מכונה גם "Off Page", (בדומה ל- On Site המכונה גם "On Page").

Off-Site היא הקטגוריה הכוללת את הפעולות אשר מבצעים מחוץ לתחום האתר כדי לשפר את הדירוג שלו. שוב, המטרה היא זהה -למקם את האתר כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש.

כחלק מ"הציונים" שגוגל מחלק לכל אתר, גם לאוף-סייט (עדיין) יש משמעות מכובדת לשיקלול הזה. מדובר כאן בכל הפעולות שנעשות באתרים וכלים חיצוניים, אשר משפיעות באופן ישיר על האתר אותו רוצים לקדם.

אילו פעולות ניתן לעשות כדי לקדם את האתר Off-Site?

  • בניית פרופיל קישורים חיצוניים (Backlinks) איכותי מסוג Dofollow
  • שימוש בכלים של גוגל (Google Analytics, Google Search Console, Google Trends) וכלי עזר אחרים לקבלת מידע על האתר ואתרים אחרים בתחרות (Ahrefs, SEMRush).
  • שיווק האתר / המותג ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט) כדי למשוך תנועה ממקורות אחרם
  • יצירת סרטוני וידאו (מומלץ ב-YouTube) ושימוש באתרים לתמונות איכותיות עבור התוכן.

כמו כן, זה ידוע כי הפעולה המרכזית והפופולרית כיום לקידום אתרים אוף סייט היא בניית פרופיל קישורים (Backlinks).

בעולם שבו כל עסק מתנהל בצורה כנה ואמיתית, מה שמבדיל אותו מעסק וירטואלי, הוא יצירת שיתופי פעולה עם אתרים וירטואלים אחרים (בעולם האמיתי אפשר להקביל זאת ל"המלצות מפה לאוזן").

פעם, הרבה אתרים נהגו לקבל עם הזמן קישורים חיצוניים לאתר שלהם באופן טבעי. כיום המציאות היא קצת שונה, ורוב המקרים דרושה השקעה מרובה בחיפוש אחר שיתופי פעולה עם בעלי אתרים אחרים מאותו התחום, ואף במקרים פחות מקובלים: קניית קישורים (מה שנחשב לאיסור חומר מאוד בעיני גוגל).

אז מה עדיף?

SEO וקידום אתרים - עדיפות

אחרי שבחנו שני סוגים עיקריים לקידום אתרים, אתם בטח שואלים את עצמכם מה יותר עדיף בשביל האתר שלכם.

בסופו של יום, בשביל להביא את האתר בצורה "נורמלית" לדירוג גבוה במנוע החיפוש, נדרש לא מעט זמן ועבודה – מה שאומר שעד שתראו את התוצאות עשויים לחלוף מספר חודשים.

אך למרות הזמן הממושך והעבודה הקשה, הכל מתנקז לשאלה של כמה חשוב לכם ליצור נכס דיגיטלי משלכם, שיכול להפוך למותג לאורך כל החיים.

אם תשאלו את דעתינו בנושא, כל דקה וכל שקל המושקע בקידום האורגני שווה זאת לחלוטין ב"Long Run".

עם זאת, בשביל לבחון מה עדיף ויועיל יותר לאתר או העסק שלכם, יש לבחון כל מקרה לגופו, מברמת התחרות הקיימת בשוק ועד לקבלת התוצאות, ומעל הכל – בחינת התקציב הקיים.

לדוגמה, כשמדובר בחברה עם תקציבי פרסום גבוהים, שיכולה להרשות לעצמה קמפיינים ממומנים לקידום מיידי של מוצרים ושירותים שונים, לפעמים אפילו מומלץ להקים דף תדמית / דף נחיתה בודד ולעבוד עם קידום ממומן כדי להתחיל לקבל לידים מהדקה הראשונה. במידה ומדובר באדם פרטי או חברה קטנה אשר רוצים ליצור מיתוג לטווח הארוך – ברוב המקרים הפתרון המוביל הוא קידום אורגני (ואפילו בשילוב עם קידום ממומן – בהתאם לצורך).

דילוג לתוכן